Vanliga frågor

Vanliga frågor

Här nedan hittar ni svar på många frågor. Vi vill även tipsa om Information & Tips längst ner på hemsidan. 😊
Vänligen Team Aqua Barn

Behöver vi sjukanmäla oss till vår ordinarie simlektion?

Nej, ni behöver inte meddela frånvaro om ni inte kan delta på er ordinarie simlektion. Siminstruktören registrerar närvaro på plats i anslutning till varje lektion.

Ni behöver däremot alltid avboka återsim senast 2 tim innan återsimmet startar för att inte bli debiterad uteblivet återsim. Uteblivet eller sent avbokat återsim debiteras med 150kr. Bokning och avbokning av återsim gör du från din kundsida.

Vi har varit sjuka och missat en lektion, hur tar vi igen en lektion?

Vi kan inte garantera att ni kan ta igen en lektion. Om ni missat en lektion erbjuder vi en service som kallas Återsim. När du har missat en lektion kommer det upp en möjlighet på din kundsida att boka in ett återsim i mån av plats. Det går endast att boka Återsim via din kundsida under kursens gång. Här kan ni läsa all information om återsim.

 

Får två föräldrar delta samtidigt i simskolan ihop med barnet?

I alla våra kurser är det endast en vuxen per barn med i vattnet, gäller även återsim. Förutom om ni bokar en kurs i Babysim Familj, där får två vuxna vara med.

Vissa lektioner kan en medföljande vuxen få följa med som åskådare, se informationen om Vad gäller för åskådare?

 

Får jag fotografera mitt barn?

Foto- och filmförbud i omklädningsrum och simhall
Det är inte tillåtet att fotografera våra instruktörer eller andra personer i omklädningsrum eller simhall. Respektera att det kan finnas personer med skyddad identitet i verksamheten.

Skärmförbud i omklädningsrum och simhall
I omklädningsrum och simhall är det totalt skärmförbud. Det innebär att du inte får använda mobiltelefon, kamera, surfplatta eller liknande. De ska vara inlåsta i kläd- eller värdeskåp.

Anledningen till skärmförbud är att öka säkerheten på badet:
– Badgäster som har med sig barn måste hela tiden vara med och ha uppsikt över barnen. Med en mobil eller surfplatta i handen finns det risk att titta bort lite för länge och olyckan är framme.
– Om en badgäst tappar sin enhet så att den går sönder och glas hamnar i bassängen, måste hela bassängen tömmas och saneras.

– Vi har personer med skyddad identitet i verksamheten som under inga omständigheter får fotas eller filmas. 

Vad gäller för åskådare?

Detta gäller för åskådare i simhall; EN vuxen åskådare är välkommen in på simanläggningen första och sista lektionen enligt kursens kursdatum. Om du missar din första lektion kan du inte ta med dig åskådare lektion två även om det är din första. Alla åskådare måste byta om till rena, lättare träningskläder av syntetmaterial och duscha fötterna för att få gå in till bassängutrymmet. Syskon får av säkerhetsskäl aldrig följa med som åskådare, barn får aldrig lämnas utan uppsikt och ej följa med som åskådare till simanläggningar. På återsim är aldrig åskådare tillåtet.

Mitt stora barn har lovdag, kan det följa med till simskolan?
Nej, det är inte tillåtet.
Av säkerhetsskäl måste alla barn ha en vuxen person per barn som har full uppsikt hela tiden. Det är ett stort egenansvar att aldrig lämna ett barn utan uppsikt på en simanläggning inte heller på ett skötbord eller i en barnstol.
Jag har fått min bekräftelse med nya simtiden och vill byta tid?

Logga in på din kundsida och boka in den tiden du vill ha. Observera att du måste mejla oss och avboka den tiden ni inte vill ha för att inte ha dubbla bokningar och dubbla fakturor. Ni kan inte själva avboka en kurs på kundsidan utan det behöver ske skriftligt via mejl till info@aquabarn.se, vi bekräftar alltid en avbokning skriftligt. När ni har fått en bekräftad tid ser ni den på er kundsida där ni även ser andra dagar och tider som finns öppna för bokning.

Vi har fått mejl om att återanmäla oss till nästa kurs och vill veta schemat?

Innan återanmälans sista dag har passerat har vi ingen möjlighet att svara på hur schemat ser ut nästa kursstart. Vi planerar klart schemat efter att alla återanmälningar kommit in och återanmälan har stängt. Schemat planeras klart efter återanmälans sista dag när vi har sammanställt alla tider. Sista dag för återanmälan är alltid en söndag som stängs vid midnatt kl.24.00. Vi mejlar all information till er och Återanmälan ligger öppen på er kundsida under vissa datum. Vårt mål är att planera klart inom tre dagar och skicka bekräftelsen på er nya simtid och dag så snart som möjligt. Innan all planering är klar på alla bassänger kan vi inte svara på schemafrågor. Vi utgår i första hand från er preliminära bokning och önskemål vid återanmälan där det är möjligt. Ni ser lektioner, datum, faktura och simtid på er kundsida när vi har bekräftat er tid.

När ska man undvika att simma och inte komma till simskolan?
  • När barnet har feber och är sjukt. Stanna hemma och vila och ta det lugnt, ni behöver inte sjukanmäla er till ordinarie lektion utan endast avboka återsim.
  • Stanna alltid hemma vid sjukdomsymtom.
  • När barnet är allmänpåverkat. Även om barnet inte har feber kan ni märka att något är fel. Barnet har kanske dålig aptit, sover dåligt på natten eller är allmänt hängigt då blir en lektion tröttsamt för barnet och kan påverka upplevelsen.
  • När barnet har ögon- öron- eller urinvägsinfektion.
  • När barnet har diarré.
  • När barnet har ett öppet sår. Det kan vara ett ”vanligt” sår eller en tuberkulosvaccination som inte läker. Öppet sår kan leda till infektioner hos barn.

     

När släpps platserna till nästa kurs?

Vi har 4st kursstarter per år; januari, mars, augusti, oktober samt en intensivkurs med 2 lektioner i veckan maj/juni.

Ungefär vid dessa tidpunkter släpps platserna.
För kursen i januari:
– släpps platserna i slutet av november

För kursen i mars:
– släpps platserna i mitten/slutet av februari

För kursen i augusti:
– släpps platserna i slutet av april

För kursen i oktober:
– släpps platserna i slutet av september

Detta är ungefärliga tidpunkter.
Vill ni få mejl från oss när schemat är klart och ni kan boka en plats, registrerar ni er som kund och gör en intresseanmälan.

Hur gör jag en intresseanmälan till nästa kursstart?

För att göra en intresseanmälan och kunna sätta upp sig på intresse eller väntelista för en plats i simskolan behöver ni registrera er genom att skapa ett konto på Aqua Barn. När ni loggat in på ert konto kan ni sätta upp er på väntelista på den bassängen där ni önskar simma. När ni har gjort en intresseanmälan kommer vi att mejla er löpande information om när vi släpper platser för bokning. Vissa bassänger bokas på väldigt snabbt när vi har släppt platserna och skickat ut mejl så boka gärna er plats så snart som möjligt för störst chans att få en plats.

Vilka avbokningsregler gäller?

Ni kan avboka en kurs senast 10 dagar innan kursstart med rätt till återbetalning av kursavgiften. Avbokning sker skriftligt genom att kontakta info@aquabarn.se. Om ni avbryter en påbörjad kurs är ni skyldig att betala hela kursavgiften. Återbetalning vid sjukdom eller olycksfall medges ej.  Då det kan hända mycket med en varmbassäng har vi i enlighet med våra bokningsvillkor rätt att byta dag, tid, bassäng och instruktör vid behov och man har inte rätt att avboka sin kurs.  Återbetalning vid byte av bassäng eller sjukdom medges ej.

Vilka badbyxor är godkända för icke blöjfria barn?

Alla barn som inte är blöjfria dag och natt måste ha en godkänd babysimbyxa. En godkänd babysimbyxa består av dubbelt tyg och den ska sitta tajt runt mage och lår. Barnen ska inte ha på sig blöja i vattnet under badbyxorna. Badblöjor är inte godkända som badbyxor. Här ser ni ett exempel på badbyxor vi säljer i receptionen på Vattenkompaniet och i vår webshop på aquabarn.se. Ni kan få hjälp att prova ut rätt storlek och köpa godkända badbyxor i receptionen på Vattenkompaniet eller i vår webshop men inte på övriga anläggningar.

När ska kursavgiften vara betald?

Betalning av kursavgiften ska alltid vara oss tillhanda innan er första simlektion startar eller på förfallodagen på fakturan, alla betalningar kommer till oss via en daglig bankfil. Normalt ser vi inbetalningen samma dag ni angett som betaldatum och kursavgiften registreras automatisk som betald om ni har uppgett rätt OCR eller fakturanummer. Om ni uppgett fel fakturanummer kan det ta upp till 3 dagar innan vi ser inbetalningen eller kunnat matcha den mot er bokade kurs. Vid inbokning i nära anslutning till kursstart ska kursavgiften vara oss tillhanda innan er första simlektion startar oavsett förfallodatum på fakturan. Om man inte betalar sin kursavgift i tid riskerar man att förlora sin plats och bli avbokad. Vi har inte möjlighet att flytta fram förfallodatum utan kursen behöver vara betald innan er första lektion eller på förfallodagen för att undvika påminnelser och avbokning. Vi har ett automatiserat flöde för betalningar och ni ser när kursavgiften registrerats som betald hos oss på er kundsida.

Kan jag delbetala min faktura?

När du bokar en kurs på Aqua Barn skickas automatiskt en faktura till din mejladress med betalningsvillkor på 7 dagar. Ni kan i dagsläget inte delbetala en kursavgift eller flytta förfallodatumet på fakturan. Om betalning av kursavgift ej är oss tillhanda på förfallodagen riskerar ni att mista er plats och avbokas. Om betalning av kursavgift ej är oss tillhanda innan er första simlektion riskerar ni att mista er plats och bli avbokad. Vi bekräftar en avbokad plats skriftligt om vi ej erlagt er kursavgift i tid.

Kvarglömda saker?

Vi tar inte ansvar för kvarglömda saker även om vi har lagt undan något kvarglömt så kan det försvinna. Man kan kontakta den anläggningen man simmar på och fråga om dom har kvar sakerna. På Vattenkompaniet skänks kvarglömda saker som ej är upphämtade efter varje kursavslut.

Vi har missat lektioner, kan jag flytta fram min kurs?

Ibland missar man lektioner om barnet är sjukt eller om man reser bort. Vi har en service i form av återsim men man kan inte flytta fram sin kurs till nästa kursstart eller avboka sig under pågående kurs och få pengarna tillbaka. Vi planerar verksamheten, tider, lektioner, bassängtider och personal utefter deltagarunderlag.

 

Vad händer om en simlektion ställs in?

Det är mycket teknik kring en varmbassäng och det kan hända mycket. Om en simlektion behöver ställas in utanför vår kontroll exempelvis av tekniska problem med bassängen, sjukdom mm kan det ibland ske med kort varsel. Vi återkommer med närmare information om ersättningslektion i anslutning till den inställda lektionen.

I anslutning till att vi får informationen så meddelar vi alla kunder via vårt kundsystem att dagens lektion är inställd. I enlighet med våra bokningsvillkor förbehåller vi oss rätten att byta dag, tid, bassäng och instruktör om så blir nödvändigt. Vi erbjuder ersättningslektion och ingen ekonomisk kompensation utgår.

Jag saknar mitt simmärke från förra kursen, kan jag få ett nytt?

Det går bra att hämta sitt simmärke i receptionen på Vattenkompaniet under våra öppettider eller vill man få det postat så behöver man beställa ett simmärke i vår webbshop. 

Var ser jag min bokade simtid?

Du behöver alltid logga in på din kundsida för att se din bokade simtid, återsim, faktura mm. Kundsida.

Hur behandlar ni mina personuppgifter?

Dina personliga data och bokningsuppgifter används i enlighet med lagar och förordningar. Aqua Barn kommer aldrig att sälja eller dela dina data med tredje part undantaget om skyldighet enligt lag. Dina uppgifter hanteras endast av auktoriserad personal för att bearbeta se produkter eller tjänster som du har beställt. Uppgifterna används även till information och nyheter.

Vad gäller för barn från 8 år i omklädningsrum?

Från det år barnet fyller 8 år ska pojkar använda pojkarnas omklädningsrum och flickor använda flickornas omklädningsrum. Om barnet är osäker behöver ni ta med någon av samma kön som hjälper barnet i dusch och omklädningsrum.

Vad gäller för mobiltelefon/skärm i simhall?

Foto- och filmförbud i omklädningsrum och simhall
Det är inte tillåtet att fotografera våra instruktörer eller andra personer i omklädningsrum eller simhall.

Skärmförbud i omklädningsrum och simhall
I omklädningsrum och simhall är det skärmförbud. Det innebär att du inte får använda mobiltelefon, kamera, surfplatta eller liknande. De ska vara inlåsta i kläd- eller värdeskåp.

Anledningen till detta är att öka säkerheten på badet:
– Badgäster med barn måste hela tiden vara med och ha full uppsikt över barnen. Med en mobil eller surfplatta i handen är det en säkerhetsrisk och lätt att titta bort lite för länge.

-personer med skyddad identitet får inte riskera att fasta på bild.
– Om en badgäst tappar sin enhet så att den går sönder och glas hamnar i eller runt bassängen, måste hela bassängen tömmas och saneras.

 

Hur fungerar det när jag står på väntelista?
Skriv alltid under ”övrigt” en kommentar så vi vet om väntelistan är ex. prio 1, 2 eller 3 för att vi ska kunna erbjuda dig bäst hjälp. Ser vi ingen kommentar och du står på flera platser är det svårt att hjälpa till. Om du redan är bokad på en kurs kontaktar vi dig innan om vi får en ledig plats på väntelista. Om du inte är bokad på någon kurs kontaktar vi dig inte innan utan bokar in och skickar endast en mejlbekräftelse till dig när vi får en ledig plats som du önskat. Samma här, skriv gärna önskemål under ”övrigt” som en kommentar så vi har lättare att se vad du önskar.
Vad är öppet bad?
Efter önskemål från kunder att få tillgång till varmbassäng på Vattenkompaniet utan instruktör erbjuder vi ”Öppet bad” på utvalda dagar och tider. Det är endast möjligt att boka som befintlig kund som har en pågående kurs på Aqua Barn. Samtliga besökare betalar entréavgift och det är ingen instruktör på plats utan endast bassängtid som erbjuds. I dagsläget meddelar vi endast i mejlutskick till befintlig kund med pågående kurs när vi har möjlighet att erbjuda öppet bad.
Varför måste jag duscha innan bad?
Bli poolklar genom att duscha ordentligt och tvätta dig med både tvål och schampo samt sätta upp långt hår i tofs. Se Göteborgs stads information om vad som krävs för att bada i bassänger genom att klicka här.
Varför är det olika kursavgifter på olika kurser?
Kursavgiften utgår från en kurs med 9 lektioner vilket kan skilja sig åt på grund av ex.röda dagar då kursen kan ha färre lektioner. Det kan också skilja sig åt vilket bassäng man bokar sig på.
Jag vill veta när min kompis simmar?
Vi förhåller oss till GDPR med personuppgifter och kan dessvärre inte förmedla när eller var någon person simmar i vår verksamhet. Ta kontaktuppgifter till varandra i anslutning till lektionen om ni önskar det.
Jag har missat en lektion, kan jag få ekonomisk kompensation?
Det utgår ingen ekonomisk kompensation vid missad lektion. Vi erbjuder en service i mån av plats se ”återsim” och om vi behöver ställa in en lektion erbjuder vi ersättningslektion se mer i våra bokningsvillkor.
Kan någon annan simma med mitt barn?
Ja, om personen är vuxen över 18 år kan någon annan person vara med på lektionen i vattnet tillsammans med barnet. Du kan dock inte vara åskådare inne vid bassängen, se mer information under vad gäller för åskådare.
Mitt barn har skilda föräldrar, kan vi båda ha tillgång till kundsidan.
Under er kundprofil kan ni välja att lägga in en sekundär mejladress samt telefonnummer så får båda viktig information som rör simskolan. Det är dock bara huvudprofilen som får fakturan skickad till sig då den är personligt utställd.
Jag har inte betalat kursavgiften i tid och blivit avbokad?
Vi har 7 dagars betalningsvillkor då kurser kan börja i direkt anslutning till varandra. Detta ställer krav på att vi får in kursavgiften och den har registrerats som betald i tid så ni inte blir avbokade. Om ni blivit avbokade kan ni gå in på er kundsida och boka in er på nytt i mån av plats och betala in kursavgiften i direkt anslutning till bokningen så har ni en plats igen. Vi kan inte backa en avbokning och en krediterad faktura utan ni behöver boka in er på nytt.
Varför har ni 7 dagar betalningsvillkor?
Då kurser kan starta i direkt anslutning till varandra har vi kort om tid att se betald kursavgift innan första lektionen startar. Alla inbetalningar är automatiserade via betalfil som registreras från banken en gång per dygn till din kundsida.
Hur kan jag se att ni min faktura är betald?
När du loggar in på din kundsida ser du under profil – fakturor när en faktura är registrerad som betald hos oss. Detta sker automatisk genom banken via bankfil en gång per dygn.
Kan jag byta simnivå mitt i en kurs?
Om barnet utvecklas snabbt en period ber du om hjälp av instruktören att få svårare övningar, öka simsträckan, träna på att ta luft mellan simtagen, flyta på rygg en längre stund osv så byter du simnivå nästa kursperiod och inte under kursens gång.
Får jag avdrag på kursavgiften om jag hoppar in i en pågående kurs efter kursstart?
Bokningssystemet drar automatiskt av priset för lektioner som redan har passerat. Du ser att ordinarie pris är överstruket och det priset som gäller står ovanför när du bokar in dig.
Jag har inte fått någon faktura?
När du bokar en kurs skapas automatiskt en faktura samtidigt som mejlas till din mejladress du har på din kundprofil. Är du osäker ser du alltid dina fakturor på din kundsida under profil-fakturor.
Mitt barn är knappt 3 månader, kan jag börja i babysim?
Många känner sig redo tidigt och är barnet friskt, väger över 4 kg, och naveln är läkt så är det fritt fram att börja i babysim.
Erbjuder ni privatlektioner eller vuxensimskola?
Vi erbjuder babysim och simskola för barn upp till 9 år i grupp och inte enskilda privatlektioner eller vuxensim.
Har ni sommarsimskola?
Vi simmar två kurser under vårterminen och två under höstterminen på alla anläggningar. Under maj och juni erbjuder vi även en intensivkurs på Vattenkompaniet i Majorna då man simmar två gånger i veckan. Från midsommar har vi uppehåll till augusti och startar samtidigt som skolorna i Göteborg startar upp.
Vad innebär intensivsimskola?
Under maj/juni med avslut midsommarveckan erbjuder vi en intensivkurs så man hinner öva extra innan sommarens alla bad. Kursen startar i maj och man simmar måndag och onsdag eller tisdag och torsdag eller lördag och söndag, alltså två gånger i veckan beroende på vilken kurs man väljer.

Aqua Barn simskola

– starten på ett livslångt vattenäventyr!

Babysim är starten på ett livslångt vattenäventyr!

Aqua Barn simskola använder vattnet som ett stimulerande element till barnets fysiska och psykiska utveckling. Vi har en unik och välplanerad kursplan där varje enskild övning har ett syfte. Genom lekfull pedagogik och uppmuntran lär vi barnen vattensäkerhet, självräddning och att simma. Att barnen ska kunna rädda sig själva går som en röd tråd genom hela vår verksamhet. Vår målsättning är att simskolan ska vara veckans höjdpunkt för både barn och föräldrar. Allt som sker hos oss är på barnets villkor.
Varmt välkommen till Team Aqua Barn och vårt babysim och simskola i Göteborg.

031-22 30 50
Telefontid:
onsdag 10.00-11.00

Aqua Barn AB
Banehagsgatan 10
414 51 Göteborg
Org.nr: 559116-1327

BETALA SÄKERT I VÅR WEBBSHOP

FÖLJ OSS GÄRNA

Aqua Barn simskola  – starten på ett livslångt vattenäventyr!

Babysim är starten på ett livslångt vattenäventyr!

Aqua Barn simskola använder vattnet som ett stimulerande element till barnets fysiska och psykiska utveckling. Vi har en unik och välplanerad kursplan där varje enskild övning har ett syfte. Genom lekfull pedagogik och uppmuntran lär vi barnen vattensäkerhet, självräddning och att simma. Att barnen ska kunna rädda sig själva går som en röd tråd genom hela vår verksamhet. Vår målsättning är att simskolan ska vara veckans höjdpunkt för både barn och föräldrar. Allt som sker hos oss är på barnets villkor.

Varmt välkommen till Team Aqua Barn och vårt babysim och simskola i Göteborg!