Vanliga frågor

Vanliga frågor

Här nedan hittar ni svar på många frågor. Då vi har reducerat vår administrativa personal så ber vi om förståelse att det tar något längre tid för oss att svara och att vi aktivt arbetar med att lägga in så många svar som möjligt här.
Vänligen Team Aqua Barn

Frågor om Covid-19

Uppdaterat 2020-11-22

Vi har nu fått nya besked att förhålla oss till från Idrotts- och föreningsförvaltningen och kommer att planera om och kontakta berörda kunder under veckan. Vi ber om tålamod att invänta information från oss då det blir svårt att besvara ett och ett mejl. Tills ni får mejl med mer information från oss så är ni välkomna till er simning. Berörda bassänger är Angered Arena, Askim simhall, Frölundabadet och Kärra simhall som vi kontaktar under v.48.

Respektera att endast en vuxen får följa med barnet in på anläggningen, medföljande får vänta utanför anläggningen under simskolan pågår.

Vi följer utvecklingen noggrant och arbetar så snabbt vi kan med informationsflödet och återkommer där vi får nya riktlinjer. Vi styr inte över bassängerna och varje anläggning med bassäng tar sina beslut utifrån sina regeltolkningar och förutsättningar, det gäller allt från personal till tillgänglighet .

Då vi redan har reducerat vår administrativa personal kraftigt så ber vi om förståelse att det kan ta längre tid att få svar från oss och vi har begränsad möjlighet att svara i telefon.

Vi har verksamheten igång men detta kan självklart komma ändras med nya besked och kort varsel. Vi kommer då att kontakta berörda kunder på den bassängen det gäller, fram tills dess är verksamheten igång. I enlighet med våra bokningsvillkor så kommer vi i första hand omplacera de grupper det berör till annan bassäng och dag, tid och instruktör kan komma att ändras.

På Vattenkompaniet har vi vidtagit ytterligare en rad åtgärder med att öppna upp ytterligare omklädningsrum, förtydligat skyltning, tagit bort lekhörnan och leksaker, ytterligare ökat avstånd mellan bord, reducerat möjligheten att förtära medhavd mat, tagit bort alla sittplatser vid poolerna då inga åskådare får följa med, öppnat fler simgrupper för att jämna ut deltagare mm.

Vi har i dagsläget ingen plan på uppehåll,  skjuta fram kurser eller att avboka kurser så länge vi har verksamheten igång. Inför nästa kursstart i januari planerar vi redan från start med reducerat antal i simgrupperna.

Vi har öppnat fler simtider på Vattenkompaniet där vi har möjlighet att styra över tiderna vi hyr. Vi har även fått möjlighet till ett par extra bassängtider på Askim simhall, Quality Winn Hotel samt Oasen simhall. Som vi redan nämnt så är all information temporär och kan komma att ändras med kort varsel. Önskar ni byta till en grupp med färre deltagare så skickar ni ett mejl till oss så återkommer vi till er om/när vi öppnar nya lektioner på er simnivå. På det viset kan vi hjälpas åt att jämna ut simgrupperna.

Vi har börjat öppna upp återsimtider under vecka 1 (2021) på Vattenkompaniet för att erbjuda en extra möjlighet till att ta igen missat tillfälle innan nästa års simlektioner startar igång.

Ta personligt ansvar, håll avstånd

  • Stanna hemma om du är sjuk eller har minsta symtom som snuva, hosta eller feber.
  • Gå in och duscha i omklädningsrum max 15 min innan din simtid och gör dig klar snabbt efteråt.
  • Duscha innan du ska simma.
  • Tvätta händerna ofta med varmt vatten och tvål.
  • Hosta/nys i armvecket.
  • Ta ej med åskådare till er simning.

På simskolan simmar vi i mindre grupper där vi alltid är noga med hygien och som vanligt uppmanar vi att man inte simmar om man är sjuk. I dessa tider ber vi er alla att vara extra uppmärksamma på förkylningssymtom och stanna hemma när ni är sjuka. På simskolan är vi inte vårdutbildade utan hänvisar vänligen till sjukvården på frågor om symtom och smittspridning.
Alla badanläggningar har samma krav och på vår anläggning Vattenkompaniet har vi ett etablerat städschema som vi följer noga där det bland annat ingår desinfektion av ytor. Under rådande omständigheter uppmanar vi alla att hålla extra god hygien.

Simhall

Är det större risk för att bli smittad i en simhallsmiljö?

Nej, enligt Socialstyrelsen gäller detta vid bassängbad:

“Virus kan inte föröka sig i bassängvatten. De kan endast föröka sig i celler t.ex. i människor eller djur. Infektionsförmågan avtar snabbt i bassängbadvatten genom att virus dör av desinfektionsmedel eller späds ut. Virus smittar huvudsakligen direkt från person till person i samband med bassängbad. Därför är bassängbad inte mer förknippade med virussmitta än andra miljöer där många människor vistas. Virus ingår inte heller i en rutinmässig kontroll. Det kan möjligtvis bli aktuellt i speciella fall, t.ex. för att spåra en smittkälla.“

Kan jag byta om och duscha på anläggningen? – Ja.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att man om möjligt byter om och duschar hemma. Detta gäller dock inte dig som badar eller simmar eftersom det är viktigt att du är ren innan du kliver i bassängen eller in i bastun.

 

Vi har varit sjuka, hur fungerar återsim?

Svar: Ni behöver inte sjukanmäla er då instruktören tar närvaro på plats.
Återsim kan bokas i mån om plats, efter missat tillfälle och det ska ske under den aktuella kursens gång. Registrera er på ert ÖNSKEMÅL om tid. Tänk på att logga in med den mejladress ni har registrerad hos oss. När ni registrerar er kommer det direkt ett Autosvar till er mejl där det står att ni blivit placerad på VÄNTELISTA för er önskade tid. OBSERVERA! Det är ingen bokad plats utan platsen är er först när ni fått en bekräftelse på mejl om att platsen är bokad. Bekräftelse på mejl om bokad plats kan ske fram till 4h innan återsimstiden startar. AVBOKNING: Får ni förhinder måste platsen avbokas via mejl senast 2 timmar innan bokad tid. Utebliven avbokning av återsim debiteras med 150kr.

Jag har fått min bekräftelse med nya simtiden och vill byta tid?

Svar: Vi hjälper dig gärna att hitta en dag och tid som passar om vi kan. Ring till oss så kan vi se vad det finns att välja mellan och hjälpa dig boka om. Det är lättare att byta tid via telefon än mejl eftersom vi inte kan hålla en plats utan bokar in allt eftersom.

Vi ska återanmäla oss och vill veta schemat för nästa kurs?

Svar: Innan återanmälans sista dag så har vi inte schemat klart utan det planerar vi efter alla återanmälningar kommit in och sammanställts. Återanmälan är alltid på en fredag och vårt mål är att planera klart samma helg och skicka bekräftelsen så snart som möjligt och senast tisdag efter återanmälan. Innan dess kan vi tyvärr inte svara på schemafrågor.

När ska man undvika att simma?
  • När barnet har feber och är sjukt. Stanna hemma och vila och ta det lugnt, ni behöver inte sjukanmäla er.

  • När barnet är allmänpåverkat. Även om barnet inte har feber kan ni märka att något är fel. Barnet har kanske dålig aptit, sover dåligt på natten eller är allmänt hängigt.

  • När barnet har ögon- öron- eller urinvägsinfektion.

  • När barnet har diarré.

  • När barnet har ett öppet sår. Det kan vara ett ”vanligt” sår eller en tuberkulosvaccination som inte läker. Öppet sår kan leda till infektioner hos barnet och vi vill inte utsätta barnet för någon risk.

     

Vilka avbokningsregler gäller?

Svar: Ni kan avboka en kurs senast 10 dagar innan kursstart med rätt till återbetalning av kursavgiften. Avbokning sker skriftligt genom att kontakta info@aquabarn.se. Ni får en bekräftelse från oss via mejl med er avbokning. Om ni avbryter en påbörjad kurs är ni skyldig att betala hela kursavgiften. Återbetalning vid sjukdom medges ej. Då det kan hända mycket med en varmbassäng har vi i enlighet med våra bokningsvillkor rätt att byta dag, tid, bassäng och instruktör vid behov och man har inte rätt att avboka sin kurs.

När ska kursavgiften vara betald?

Betalning av kursavgiften ska vara oss tillhanda senast på förfallodagen, det kan ta upp till 3 dagar innan vi ser betalningen. Vid sen inbokning ska kursavgiften vara oss tillhanda innan första simtillfället.

Hur gör jag intresseanmälan till nästa kursstart?

Ni registrerar er på väntelistan online och skriver i kommentarsrutan att det gäller för nästa kursstart.

Kvarglömda saker?

Vi tar inte ansvar för kvarglömda saker. Man kan kontakta den anläggningen man simmar på och fråga om dom har kvar sakerna. På Vattenkompaniet skänks kvarglömda saker som ej är upphämtade till välgörenhet efter varje kursavslut.

Får jag fotografera mitt barn?

Följ reglerna som gäller på den badanläggningen ni simmar på.

Från och med 1 februari gäller skärmförbud på Angered Arena, Askims simhall, Frölundabadet, Hammarbadet, Kärra simhall och Lundbybadet (ej utebadet). Det betyder att det inte är tillåtet att använda mobiltelefoner, kameror, läsplattor eller liknande. De ska vara inlåsta i kläd- eller värdeskåp. Anledningen till detta är att öka säkerheten på badet.

  • Badgäster som har med sig barn måste hela tiden vara med och ha uppsikt över barnen. Med en mobil eller surfplatta i handen är det lätt att titta bort lite för länge.
  • Om en badgäst tappar sin enhet så att den går sönder och glas hamnar i bassängen, måste hela bassängen tömmas och saneras.

Sedan tidigare är det foto— och filmförbud i simhall och omklädningsrum. Detta för att förhindra att andra badgäster oönskat kommer med på bild.

När har ni öppet på Vattenkompaniet?

Öppettider för receptionen på Vattenkompaniet hittar ni under fliken ”kontakt”

https://aquabarn.se/kontakt

 

Vad händer om ett simtillfälle ställs in?

Det kan hända mycket med en varmbassäng. Om ett simtillfälle behöver ställas in utanför vår kontroll exempelvis av tekniska problem med bassängen kan det ibland ske med kort varsel. Vi återkommer med närmare information om ersättningstillfälle i anslutning till det inställda tillfället. 

I direkt anslutning till att vi får informationen så meddelar vi omedelbart alla kunder via olika kanaler såsom sms, mejl, telefon att dagens lektion är inställd. I enlighet med våra bokningsvillkor har vi rätt att byta dag, tid, bassäng och instruktör vid behov.

Jag saknar mitt simmärke från förra kursen, hur får jag tag i det?

Det går bra att hämta sitt märke i receptionen på Vattenkompaniet eller beställa ett simmärke i vår webshop Öppettiderna hittar ni under Kontakt www.aquabarn.se/kontakt/

Hur behandlar ni mina personuppgifter?

Dina personliga data och bokningsuppgifter används i enlighet med lagar och förordningar. Aqua Barn kommer aldrig att sälja eller dela dina data med tredje part undantaget om skyldighet enligt lag. Dina uppgifter hanteras endast av auktoriserad personal för att bearbeta se produkter eller tjänster som du har beställt. Uppgifterna används även till information och nyheter.

Aqua Barn simskola

– starten på ett livslångt vattenäventyr!

Babysim är starten på ett livslångt vattenäventyr!

Aqua Barn simskola använder vattnet som ett stimulerande element till barnets fysiska och psykiska utveckling. Vi har en unik och välplanerad kursplan där varje enskild övning har ett syfte. Genom lekfull pedagogik och uppmuntran lär vi barnen vattensäkerhet, självräddning och att simma. Att barnen ska kunna rädda sig själva går som en röd tråd genom hela vår verksamhet. Vår målsättning är att simskolan ska vara veckans höjdpunkt för både barn och föräldrar. Allt som sker hos oss är på barnets villkor. Varmt välkommen till Team Aqua Barn och vårt babysim och simskola i Göteborg.

BETALA SÄKERT I VÅR WEBBSHOP

FÖLJ OSS GÄRNA

Aqua Barn simskola  – starten på ett livslångt vattenäventyrt!

Babysim är starten på ett livslångt vattenäventyr!

Aqua Barn simskola använder vattnet som ett stimulerande element till barnets fysiska och psykiska utveckling. Vi har en unik och välplanerad kursplan där varje enskild övning har ett syfte. Genom lekfull pedagogik och uppmuntran lär vi barnen vattensäkerhet, självräddning och att simma. Att barnen ska kunna rädda sig själva går som en röd tråd genom hela vår verksamhet. Vår målsättning är att simskolan ska vara veckans höjdpunkt för både barn och föräldrar. Allt som sker hos oss är på barnets villkor. Varmt välkommen till Team Aqua Barn och vårt babysim och simskola i Göteborg.